Kvalificeret stemmeret – sund fornuft eller udemokratisk?

Kvalificeret stemmeret – sund fornuft eller udemokratisk?
Af Sebastian Mylsted Schenstrom Offenliggjort 24 august, 2011

Artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

Hvad er demokrati? Dette spørgsmål kan syntes let at svare på, hvis man blot antager, at det betyder folkestyre. Men hvis man tænker nærmere over det, så bliver betydningen mere kompleks. Hvad er folket, hvornår er man en del af folket, og hvornår er man en del af det styrende folk?

I dag har vi en valgretsalder, som er sat til 18 år, men hvad er begrundelsen? Opnår man per automatik en gudsbenået status, som ”by divine power”, gør dig i stand til at træffe beslutninger, der potentielt har stor indflydelse på hele samfundet. På dig og på mig? Det mener jeg ikke, at man kan hævde. Faktisk mener jeg, at dét er uliberalt at hævde, at en 18-årig automatisk har mere ret til at gøre sin indflydelse gældende, end eks. en 16-, eller for den sags skyld, 14-årig. For den 16-årige gælder det endda, at han kan være skattepligtig.

Jeg vil dog ikke argumentere for en ukritisk sænkning af valgretsalderen, men snarere plæderer for sund fornuft og logisk ræsonnement. Nemlig for at folk skal vide, hvad de rent faktisk stemmer på – uagtet alder, indkomst, erhverv osv. Hvis ikke den del af befolkning der har valgret, er bevidste om, hvad de rent faktisk stemmer på, og ikke mindst konsekvenserne af det, så mener jeg ikke, at man kan tale om demokrati. Rent faktisk mener jeg, at det er den størst tænkelige trussel mod demokratiet, idet man vil havne i en situation, hvor spin, manipulation, tomme løfter, og ikke mindst stiltiende politikere, vil få potentiel katastrofal indflydelse på vores samfund. Vi ser det nu, og har set det længe.

De fleste kender nok ordsproget ”folket fortjener de ledere det vælger”, men fortjener hele folket at lide under uvidenhed, hvis blot denne er udbredt nok? Nu kan det lyde som om jeg automatisk antager, at folk jeg er uenige med, automatisk er dumme. Det gør jeg ikke, selvom jeg ofte betragter dem som ulogiske, men det betyder ikke at de ikke må have lov at gøre deres indflydelse gældende, jeg beder blot om, at deres holdninger er dannet på et oplyst grundlag – kun gennem et bevidst valg opnår vi, hvad man kan kalde styring, altså den anden del af ordet demokrati. Jeg mener ikke, at man kan kalde indsigtsløs indflydelse for styring, jeg vil kalde dét at lege med ilden. At spille hassard med dig og mig, og alle andre i samfundet. Rent faktisk vil jeg hævde, at verdens farligste masseødelæggelsesvåben, er indflydelse, uden indsigt, hvorimod indsigt uden indflydelse, er det sørgeligste og mest udemokratiske man kan forestille sig.

Er det jeg siger formynderisk, elitært, usympatisk eller udemokratisk? Det mener jeg ikkem at man kan kalde det. Det er netop det modsatte. Formynderi vil være udelukket, hvis befolkningen ved hvad den stemmer på, for intet intelligent menneske vil finde sig i at blive styret. Er mit forslag elitært? Nej, det er det stik modsatte, for ved at oplyse den brede vælgerbefolkning, sikrer man at denne i højere grad er i stand til at træffe selvstændige valg, og gennemskue løgn og bedrag. Altså vil det besværliggøre at den intellektuelle elite, kan manipulere med folket. Er det usympatisk? Det mener jeg ikke, men det er et holdningsspørgsmål. Jeg vil bede læseren om at vende spørgsmålet om. Er det usympatisk, at lade folk blive forført af løgn og bedrag, som de ikke kan gennemskue? Det mener jeg, derimod, at det er.

Endelig har vi spørgsmålet om det er udemokratisk. Det mener jeg ikke, at man kan hævde, at det er. Slet ikke hvis man tænker nøje over hvad ordet demokrati egentligt betyder. Som tidligere beskrevet, anser jeg ikke den nuværende konstruktion, for at være mere demokratisk. Hvorfor forbyde en habil 16-årig at stemme, hvis man på den anden side vil give en totalt ligeglad og ikke mindst indsigtsløs 18-årig ansvaret for at foretage vitale valg? Hvorfor skal ens evne til at deltage konstruktivt i demokratiet være afgjort, af ens alder, og ikke evne? På hvilke andre områder, ville en sådan konstruktion være fornuftig? Som læge, tømrer, dommer, politiker elektriker eller pilot? Alle de førnævnte erhverv yder en indflydelse på din og min hverdag, og potentielt på dit liv som helhed. Hver og en kan de forårsage uoprettelig skade, hvis ikke de ved hvad de gør, hvorfor skal det være anderledes for vælgere, som i stort nok antal, kan have nøjagtige ligeså fatal mulighed for at forårsage uoprettelig skade på din og min tilværelse?

 Hvordan skulle kvalificeret valgret så rent faktisk implementeres? Det er et svært spørgsmål, men jeg har et bud. Folk skal bestå en prøve, denne skal fra nu af foretages den dag, man mener, at man er moden og indsigtsfuld nok til at bestå. Alle der endnu ikke har gennemført en prøve, skal gøre dette inden næste valg. De skal populært sagt have et kørekort. Hvilket er noget vi i dag forlanger, hvis folk ønsker at foretage sig ting der involverer potentiel fare for dem selv, og andre. Dette er ikke en overbeskyttelse, eller umyndiggørelse af demokratisk indstillede personer, men en beskyttelse mod dumhed og ligegyldighed. Det er min påstand, at alle som rent faktisk bør have stemmeret, vil kunne bestå en sådan prøve som jeg foreslår, hvis blot de har brugt et minimum af tid på at sætte sig ind i hvordan det samfund, som de ønsker at påvirke, rent faktisk fungerer. Så vil de også kunne bestå problemfrit. Kan folk ikke bestå, eller ønsker de ikke at sætte sig ind i samfundets sammenhænge, så er det min overbevisning, at de ikke fortjener, eller magter den tillid, som stemmeret er. Og det er min påstand, at de rent faktisk også er ligeglade, og at hverken de eller vi har lidt noget tab. Nu vil mange logisk nok tænke, ”jamen man kan jo blive klogere, selvom man ikke består”, ja, det kan man. Derfor vil man ikke på livstid være frataget sin stemmeret, man vil i min vision, kunne aflægge en ny prøve, inden næstkommende valg.

Jeg ønsker ikke, at fratage folket magt, men derimod at fremme dets ultimative magt: Viden.

Viden er magt, magt er et privilegium, med et privilegium følger et ansvar, et ansvar for at have viden om magt og hvad magt gør.


Kommentarer

    Rikke Kjaer skrev en kommentar onsdag, 24. aug 2011 kl. 12:04 

    Jeg har ofte tænkt det samme, og været i diskussioner om præcis dette emne. Og jeg mener det samme, men på en måde er det ikke korrekt at sige…
    Dog giver jeg dig i teorien fuldstændig ret. Men jeg kan ikke helt forestille mig hvordan det vil gå i praksis..

    Toft skrev en kommentar torsdag, 25. aug 2011 kl. 19:38 

    Det er da noget sludder.

    Læs det lige igen, og overvej om det virkelig er noget, du mener.

    Har du overvejet, hvem du umyndiggør? Folk, der arbejder, betaler skat og dermed er med til at betale for hele gildet. Til fordel for hvem? Indspiste akademikere.

    Jeg kan slet ikke se, hvordan du kan mene, at en central udvalgt umyndiggørelse af så mange mennesker kan være liberal. Det synes jeg rent faktisk er grænsende til det perverse, og jeg er meget glad for, at der står artiklen er på eget ansvar og ikke tillægges foreningen som hele.

    Mikael Olai Milhøj skrev en kommentar mandag, 19. sep 2011 kl. 23:35 

    Jeg er nu meget enig i, at man bør sænke valgretsalderen. Mest af alt fordi det er mærkeligt, man umynddigør individer. Når det er så er sagt, så skal man selvfølgelig ikke have en selektiv valgret, som du lægger op til. Det må være alt eller intet i mit hoved.

    Anders Kristian Frandsen skrev en kommentar onsdag, 21. sep 2011 kl. 14:32 

    Selv om det også provokerer mig helt vildt, at folk stemmer om noget de ikke har sat sig ind i, ville jeg ikke ty til den slags yderligheder.

    Det ligger jo i folkestyrets natur, at man accepterer at visse folk som stemmer har meget ringe indsigt i samfundsforhold. Det sker naturligt når vi i demokratiet tager højde for, at alle myndige uanset social og økonomisk baggrund skal høres.

    Man kan ikke andet end at ryste på hovedet og have ondt af dem som stemmer med lukkede øjne, i sidste ende gør de sig selv en bjørnetjeneste.

    Mads Lange skrev en kommentar torsdag, 29. sep 2011 kl. 07:52 

    Hvis dette er et udtryk for en liberal holdning til demokratiet at tvinge folk til oplysning for at få stemmeret, så tror jeg der er noget du har misforsået.

    Et folkestyre er kendetegnende et ønske om at landets anliggender afgøres af det folk som nu en gang via statsborgerskab har mulighed for at stemme. Og selvom man en gang imellem kan tage sig til hovedet over Hr. og Fru. Danmarks ignorance i forbindelse med valg, så er det nu en gang ikke op til dig og mig som “oplyste” at bestemme deres valgbarhed. Vi kan højest hjælpe dem til oplysning, som vi prøver når der er valgkamp.

    Sebastian Mylsted-Schenstrøm skrev en kommentar mandag, 3. okt 2011 kl. 22:21 

    Jeg er ikke enig i synspunktet, at demokrati er alt eller intet – slet ikke. Demokrati er det vi definere det som, og i dag har defineret det således at man som 18-årig dansk statsborger automatisk har stemmeret. Det er en indskrænkning af demokratiet, og således, efter min vurdering, på ingen måde mere eller mindre forkert, end kvalificeret stemmeret.
    Det ville være optimalt, om man i stedet for at indskrænke individets adgang til demokratiet, så indskrænkede demokratiets evne til at fratage individet dets personlige frihed.
    Mit forslag er ikke stillet i håb om at det vedtages, men i håb om at det kan starte en debat om at vi har et problem. Et problem som betyder, at et voksende antal, jeg tror snart det er et flertal, af befolkningen, ikke ved hvad de stemmer på, men stemmer med pungen. Desværre gælder det for et også stigende antal personer, at de har økonomisk vinding på at stemme sig til andre menneskers penge, derfor vil vi i fremtiden komme til at befinde os i en situation, hvor det arbejdende folk i stigende grad vil blive udnyttet af folk der står ude for arbejdsmarkedet. Vi har allerede passeret punktet for ligevægt mellem de to grupper i befolkningen, så fra nu af, vil et flertal i befolkningen have interesse i at stemme sig til stadigt flere af den arbejdende del af befolkningens penge.
    Vi bliver nødt til at tage dette problem meget alvorligt, hvis ikke ender vi med et meget fattigt samfund pga. hjerne- og kapitalflugt.
    Man kan ryste på hovedet af ideen om kvalificeret stemmeret ud fra en etisk overvejelse, men nogle gange bliver man nødt til udfordre på netop dette område. Helt objektivt har vi et problem, som må og skal løses. Jeg så gerne at det kunne løses vha. uddannelse, således at kørekort ikke bliver nødvendigt, men jeg har bare meget svært ved at se det ske, eftersom interessen for samfundssammenhænge, efter hvad jeg har indtryk af, er faldende – særligt blandt unge.

    Marvin Simkin har udtrykt mine tanker meget rammende i følgende citat.

    “Democracy is not freedom. Democracy is two wolves and a lamb voting on what to eat for lunch. Freedom comes from the recognition of certain rights which may not be taken, not even by a 99% vote”.

    Jailen skrev en kommentar søndag, 9. okt 2011 kl. 18:20 

    Enlgithennig the world, one helpful article at a time.


eller udfyld dine kontaktoplysninger: