VU: Hvorfor synes staten, at Klara er dum?

Folkeskolen – Velkommen til masseproduktion!
Klara er 6 år, da hun starter i folkeskolen. Hun får hurtigt nye venner, men føler sig ikke godt tilpas, da hun læser meget langsommere end sind sidekammerat, og hun har fortsat brug for at klappe, mens hun læser ordene højt, hvis der er for mange vokaler. Klara har svært ved at følge med i fællesundervisningen, og hun føler sig dummere og dummere, da hun ikke ved, hvordan hun skal forbedre sig, når læreren konstant sætter niveauet op. Klara føler sig lidt fortabt.

Klara forstår det ikke –  det gør Venstres Ungdom heller ikke!

Da Klara kommer i 1. klasse, finder hun ud af, at hun er meget bedre til matematik end de fleste af hendes klassekammerater. Hendes selvtillid stiger, men hun er bekymret over, at læreren bruger enormt lang tid på at forklare nogle enkelte elever, hvordan man løser simple minus- og plusstykker. Hvis hun har så nemt ved matematik, hvorfor får hun så ikke den udfordring og viden, som hun har kompetencer til? Hvorfor synes staten, at alle skal behandles ens, når det er tydeligt, at vi har brug for noget forskelligt?

Klara forstår det ikke – det gør Venstres Ungdom heller ikke!

Gymnasiet – Her ved staten, hvad der er bedst for alle!
Da Klara er 15 år, begynder hun på det almene gymnasium. Her vælger Klara en samfundsvidenskabelig retning med matematik på højniveau. Det er Klaras drøm at læse statskundskab på universitet, og hun forsøger derfor at sammensætte sine fag derefter. Klara bliver dog skuffet, da hun bruger det meste af sin gymnasietid på fag, hun ikke interesserer sig for. Klara kan virkelig ikke forstå, hvorfor kun skal vælge et 2. fremmedsprog på minimum B-niveau, når hun allerede knokler for at følge med i kemi og musik. Hvorfor må Klara ikke koncentrere sig om de fag, hun kan og skal bruge til noget? Vil staten virkelig fortælle Klara, hvad der er bedst for hende?

Klara forstår det ikke – det gør Venstres Ungdom heller ikke!

Universitetet: Kompetencer – er det sådan et gennemsnit?
Klara kommer igennem gymnasiet med fine karakterer – troede hun da. Der var topkarakterer i både matematik, erhvervsøkonomi, samfundsfag og endda et flot 10-tal i dansk. Nu gik Klara så ind på optagelse.dk og ug.dk for at sende sin ansøgning til statskundskab på universitetet. Her blev Klara virkelig overrasket, for hun var åbenbart ikke kvalificeret. Hendes gennemsnit var for lavt. Klara havde fået en dårlig karakter i musik, og hun var kun lige bestået kemi. Alle andre karakterer så flotte ud, men det var ikke godt nok… I Danmark har staten nemlig bestemt, at du søger ind på dit samlede gennemsnit – man kan derfor nemt vrages baseret på et fag, der ingen relevans har for det studie, man søger ind på!

Klara forstår det ikke – det gør Venstres Ungdom heller ikke!

Hjælp Klara og Venstres Ungdom med at skabe bedre muligheder for Danmarks ungdom og vores uddannelsessystem. Vores uddannelsespolitik er baseret på frihed, faglighed og plads til forskellighed! Hør om mulighederne for at blive aktiv uddannelsespolitisk eller tilmeld dig Uddannelsespolitikgruppen med det samme til nanna@vu.dk!