Jonas Bakkensen: Jeg er liberal, fordi…

Jeg er liberal, fordi vi skal skabe de mest optimale forudsætninger for, at vi alle kan være vores egen lykkes smed.

Vi har alle sammen hørt fraserne ”min lærer er socialist”, ”hvis man er folkeskolelærer, så er man rød” og ”de røde arbejder altid i det offentlige” – men er alle nuværende og kommende folkeskolelærere røde? Gu er de ej, og nu skal jeg forklare jer, hvordan man som ærkeliberal sagtens kan blive folkeskolelærer.

Dengang jeg havde samfundsfag i folkeskolen, havde jeg selvfølgelig en samfundsfagslærer, der var tidligere medlem af DKP. Der skal jeg love for, at jeg fik øjnene op for politik.  Det var spændende, der var gang i den, der var venner, der var fjender, og der var folketingsvalg! Sådan var situationen i 2007, da jeg spærrede øjnene op for politik. Jeg lyttede efter, og da jeg allerede dengang havde arbejde som fejedreng, kunne jeg mægtig godt lide frasen “vi mener, at borgerne skal være herre over deres eget liv.”

Sådan havde jeg det også i folkeskolen – tavleundervisning var døden: alle fik samme behandling, og man skulle helst ikke stritte ud. Omvendt var det, når man kom ud i grupper og skulle fremlægge – her måtte man give den gas: vise, hvad man kunne og vise sig frem. Her gjaldt hårdt arbejde, og herved kom jeg frem til, at når jeg fik frihed, så arbejdede jeg bedst – således blev jeg liberal.

Min hverdag har aldrig båret præg af, at jeg var liberal. Jeg tog på det ”røde” gymnasium, STX og var egentlig en normal gymnasieelev. Jeg fik dog øjnene op for, hvor skidt det stod og stadig står til i det danske skolesystem. Jeg troede, at når jeg endelig kom på gymnasiet, så blev det vildt hårdt, og jeg mødte disciplinerede lærere, der ikke fandt sig i respektløse elever. Men skete det? Gu gjorde det da ej.

Lærerne sjuskede rundt, de havde ikke styr på AT, og eleverne var ikke meget bedre. Der var ingen selvdisciplin, ingen krav, og da jeg hørte, at man skulle have flere advarsler for at få frataget sin SU og blive smidt ud, tænkte jeg ”Det rabler for det danske skolesystem!”
I Danmark har vi en fejlagtig tro på, at alle skal være med, for alle skal jo have lov til at gå på gymnasiet og få sig en gymnasial uddannelse. Det kunne dog ikke være mere forkert, for alle skal vel ikke have lov, hvis de ikke vil det nok, eller hvad? I min verden, set fra en arbejderfamilies synsvinkel, så må man yde, før man kan nyde. Sådan fungerer det danske skolesystem ikke. I Danmark skal man nyde først og så måske yde, hvis man da gider. Vi skal gøre op med denne ”få, få, få” mentalitet og erkende, at man i dag kommer for nemt til sin hue.

En idé, der med garanti vil hjælpe, er at gøre SU’en bagudbetalt og kræve, at man skal have afleveret samtlige afleveringer og ikke have synderlig meget fravær for at få hele sin SU udbetalt. Det vil være liberalt for mig, da jeg derved får mulighed for at være min egen lykkes smed og selv bestemme, hvorvidt jeg vil leve op til de krav eller ej. Det kunne gøres endnu bedre endnu, hvis man fik eksempelvis 10 kr. pr. modul, man møder op.  Dermed ville det være fuldstændig op til den enkelte, hvor meget vedkommende fik i SU.

Jeg vil gerne bevare den danske folkeskole, da jeg mener, at alle skal have chancen for at være sin egen lykkes smed og samtidig møde folk med andre normer og værdier end en selv, da man hermed nemmere kan forme den fremtid, som man selv ønsker.

Jeg mener dog, at vi i fremtiden skal liberalisere undervisningen, gøre den individuel for eleverne og undervise dem på den måde, de vurderes til at lære bedst. Det vil være min passion som lærer, så jeg får alle eleverne med. Også de larmende drenge, som alle tænker ”gu’ nej, de bliver aldrig til noget” – gu gør de så! De skal bare have deres egen måde at lære det på. Vi er nemlig ikke ens, og derfor skal vi heller ikke undervises ens. Det vil jeg kæmpe for som folkeskolelærer. Det at være folkeskolelærer handler nemlig ikke om at være hverken rød eller blå – det handler om at have interessen for at arbejde med ungdommen og give dem de bedste muligheder for at være sin egen lykkes smed.