En simpel transportpolitik

Artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

Af Mikkel Nimgaard Schultz.

Indenfor transportbranchen er det vigtigt, at vi tilskynder til flere ting. Vi skal privatisere den offentlige transport og gøre det mere tilgængeligt for en normal dansker at skaffe en bil.

Registreringsafgiften i Danmark starter på ”sølle” 85% af de første 185.100kr, og derefter stiger afgiften til 150% af resten af bilens værdi. Derudover findes der over 10 særregler, fradrag, kilometergrænser ift. god eller dårlig brændstoføkonomi inkl. en yderligere afgift i form af den grønne ejerafgift. Kort sagt er det virkelig uoverskueligt at sætte sig ind i, og det er virkelig dyrt og svært at se meningen med de absurde afgifter. Vi skal skære de afgifter væk. Jeg forestiller mig en flad, grøn afgift på ca. 25% frem mod en total fjernelse.  Vi skal revolutionere transportbranchen i Danmark. Jeg forestiller mig, at vi skal have en 100% privatisering af DSB. Dette er meget usandsynligt at starte med.

Derfor vil jeg foreslå, at vi først gør op med det faktum, at alle skal have adgang til offentlig transport. Der er visse dele af Danmark, der er så afskårne fra omverdenen, at det er åndsvagt at have offentlig transport på strækningen. I stedet bør vi bygge nogle motorveje eller motortrafikveje i området, så de kunne fragte sig via bil. Vi må gerne kræve af folk, at de selv betaler for gildet, hvis de selv vælger at flytte til en meget yderliggende kommune. Dertil vil det jo være meget nærliggende at lave en fuld privatisering af sektoren. Hvis private firmaer mener, at de kan lave forretning i at dække yderstrækningerne, skal de være velkomne – Arriva er et godt eksempel på, at man med god forretningsstyring godt kan lave DSB’s ”mindre attraktive” strækninger om til profitgivende strækninger. Så gennem en løbende privatisering skal vi sælge ud af DSB og samtlige af regionernes trafikselskaber.

Et af de problemer, som jeg synes slet ikke bliver adresseret nok er, at vi praktisk talt har monopolistiske tilstande i taxabranchen, som bliver opretholdt af en socialistisk og alt for magtfuld fagbevægelse. Det seneste anerkendte forsøg på konkurrence til taxabranchen var Uber. Uber kunne tilbyde det eksakt samme produkt som taxaerne, nemlig transport fra et punkt til et andet, men for den halve pris. Det skabte selvfølgelig ramaskrig, da Uber belyste de absurde priser, som var blevet opbygget over tid i en totalt fagforeningsdomineret branche. Selvfølgelig blev Uber politianmeldt og ulovliggjort. Det er helt forrykt. Vi skal stoppe den absurde hetz mod tilbud som Uber, ligesom vi skal sænke de lovmæssige krav for taxakørsel i Danmark. På den måde skal vi gøre det op til markedet, hvad man som forbruger vil anvende. Hvis man ønsker en uddannet chauffør, kan man tage en taxa, og hvis man bare ønsker at fragtes fra et sted til et andet af en anden person, skal man have lov til det.