loading
Venstres Ungdom
  • Tilmeld PBS
  • Membersite
  • Kontakt
Venstres Ungdom
  • Nyheder
  • Det mener vi
    • Principprogram og resolutioner
    • Personlig frihed, kultur og religion
    • Udlændinge og integration
    • Social, sundhed og kommunal
    • Skat og finans
    • Arbejdsmarked og erhverv
    • Udenrigs og forsvarspolitik
    • Uddannelse
    • Klima, transport og miljø
    • Retspolitik
    • EU
  • Find din lokalforening
  • Arrangementer
  • Om VU
    • Hvad er VU?
    • Videoer
    • Historie
    • Struktur
    • Udvalg
    • Landsformanden
    • Medlemsblad
  • Bliv medlem
  • Samværspolitik
    • Lederkodeks
    • Opførsel i VU
    • Alkohol-, fest- og kursuspolitik
    • Tillidsvalgte
    • Personsager
    • Sexisme hotline
  • Principprogram og resolutioner
  • Personlig frihed, kultur og religion
    • Principprogram – Kultur
    • Principprogram – Religion
    • Resolutioner
  • Udlændinge- og Integration
    • Principprogram – Udlændinge og integration
    • Resolutioner
  • Social, sundhed og kommunal
    • Principprogram – Sundhed
    • Principprogram – Social
    • Principprogram – Den offentlige struktur
    • Resolutioner
  • Skat og finans
    • Principprogram
    • Resolutioner
  • Arbejdsmarked og erhverv
    • Principprogram – Arbejdsmarked
    • Principprogram – Erhverv
    • Resolutioner
  • Udenrigs og forsvarspolitik
    • Principprogram – Udenrigspolitik
    • Principprogram – Forsvarspolitik
    • Resolutioner
  • Uddannelse
    • Principprogram
    • Resolutioner
  • Klima, miljø og transport
    • Principprogram – Trafik og transport
    • Principprogram – Klima
    • Principprogram – Miljø
    • Resolutioner – Klima og miljø
    • Resolutioner – Transport
  • Retspolitik
    • Principprogram
    • It-politik
    • Resolutioner
  • EU
    • Principprogram
    • Resolutioner

Klima- og miljøpolitiske resolutioner

En resolution er en politisk erklæring vedtaget på VU’s landsstævne.

  • Åben op for forskning af thorium-energi

    Tilbage i 1986 vedtog det daværende folketing, at atomkraft ikke skulle være en del af den fremtidige danske energipolitik. Dette har sidenhen forvoldt konsekvenser for vores forskning på området, da det i dag ikke helt er muligt at lave forsøg med energitypen. Danmark er et videnssamfund og skal være med i den internationale konkurrence om at skabe den bedste energikilde. Derfor mener Venstres Ungdom, at vi i Danmark skal fjerne alle eventuelle barrierer for forskning at thoriumbaseret energi i Danmark.

  • Afskaf §3-jord

    §3-jord fratager landmændene retten til at drive jord, som ikke har været i drift i mere end 5 år, hvilket er direkte frihedsberøvende.

  • Afskaf afgifter på el og elvarme

    I Venstres Ungdom mener vi, at afgifter på el og elvarme skal ned på et rundt nul. Selvom VLAK-regeringen har sænket afgiften til 15 øre/kilowatt-time fra 2021, er det slet ikke nok. Meget af vores el kommer allerede fra vedvarende energikilder, men ønsker vi en reel grøn omstilling, skal afgiften helt væk. Ved en fjernelse af afgiften vil vi tilskynde en hurtigere grøn omstilling til gavn for både miljøet og danskerne.

  • Afskaf Landbrugsstøtten

    Nicolai Løvgret og Morten Møller – Støttet af VU Århus Mini-LSK og VU Fyns Mini-LSK

  • Afskaf pesticidafgiften

    Danske landmænd har i forvejen begrænsede plantebeskyttelsesmidler til rådighed sammenlignet med vores nabolande. Derudover betales der i Danmark afgift ud fra mængden af hvert enkelt plantebeskyttelsesmiddel. Det svækker konkurrenceevnen og er endnu en af dyre afgifter, som danske landmænd må betale, inden første krone er tjent. Danske landmænd betaler mere end 200 kr. pr. hektar for at bruge plantebeskyttelsesmidler. Til sammenligning betaler svenske landmænd omkring 25 kr. pr. hektar, og tyske landmænd spiller uden afgift. Der er behov for tillid til landbrugserhvervet, danske landmænd vil ikke bruge flere plantebeskyttelsesmidler, såfremt afgiften afskaffes, da de i forvejen er dyre, og der ikke er grund til at bruge mere end højest nødvendigt. Undersøgelser viser, at afgiften har en marginal adfærdsregulerende effekt. Derimod er det fortsat væsentligt at se på de enkelte plantebeskyttelsesmidler og regulere efter miljøbeskyttelsen. Giv danske landmænd bedre konkurrencevilkår, i stedet for en tåbelig afgift som ikke ændrer på brugen af plantebeskyttelsesmidler.

  • Bedre og smartere fartkontrol

    Vi har alle prøvet at køre på en lang landevej, hvor der ikke er noget trafik. Her er der alligevel nogen som bliver blitzet, fordi der holder en fotovogn, hvis eneste formål er at tjene penge til staten. I Danmark burde vi lave en bedre fartkontrol, hvor der er mindre fokus på fotovogne, og mere fokus på stærekasser. Disse stærekasser skal opstilles i farlige områder – f.eks. ved skoler, børnehaver eller farlige kryds. Derfor mener VU at der skal være bedre og smartere fartkontrol i Danmark, så der ikke længer er fokus på at tjene penge, men på at man fanger farlige bilister.

  • Broer skal bygges, så det gøres muligt at udbygge

    Infrastrukturen i Danmark fungerer ikke optimalt. Dette kan skyldes mange ting, men en vigtig faktor, som ikke altid tages højde for, er den måde, vi gennemfører politik i Danmark, når det handler om transport. Vi er nødt til at tage højde for udvikling og kigge længere frem end til næste valg. Venstres Ungdom mener, at når der skal bygges nye motorveje, tunneller eller broer, skal man klargøre projektet til at kunne udvides, hvis presset på infrastrukturen vokser i fremtiden. Dette kan gøre processen hurtigere, men også billigere for den danske statskasse.

  • Det er ikke en menneskeret at bo i KBH K

    Hvert eneste år lidt før studiestart boomer Facebook og andre sociale medier med opslag fra sagesløse unge studerende, der nærmest kræver en lejlighed før studiestart midt inde i KBH K og gerne til under 4.000kr. Det er ikke en menneskeret, og det skal de unge studerende også have besked om. Derfor vil Venstres Ungdom opfordre til, at unge studerende enten søger til forstadskommunerne ved København eller til nogle af de fantastiske andre studiebyer som Odense og Aalborg.

  • Differentierede fartgrænser skal indføres

    Differentierede fartgrænser er fremtidens smarteste måde at sikre optimal anvendelse og optimering af danskernes tid. Det bør være muligt at hæve fartgrænsen, når der er få biler på vejene – f.eks. om natten – eller omkring et vejarbejde, når der ikke er arbejde på strækningen. Det vil sikre en langt bedre sammenhængskraft og ikke have en væsentlig effekt på antallet af ulykker.

  • Differentierede gødningskvoter

    En gødningskvote, som gælder for hele landet, gavner ikke de danske landmænd eller den danske produktion. Det kan ikke passe, at det danske korn i dag ikke kan bruges i fødevareproduktion. Ikke engang tyske grise vil spise det, de danske landmænd producerer. Derfor går vi ind for en differentiering af gødningskvoter, så de fastsættes ud fra jordtypen. I dag kan de jyske marker tåle meget mere, end de får. Vi skal tilbage til at producere korn, som har nok protein til, at vi selv kan bruge det i fødevareproduktion.

  • E45 skal udbygges med 3 spor mellem Randers og Vejle skal være VU’s højeste prioritet

    I de senere århar Venstres Ungdoms Landsstævne valgt at støtte diverse asfalt-og broprojekter over hele landet. Dette er godt, da investeringer i motorveje er meget tiltrængt herhjemme og vil kunne bidrage til øget vækst i Danmark. Der er dog brug for en prioritering af, hvilke projekter som skal have mest opmærksomhed og først iværksættes. Her kommer produktionsdanmarks hovedåre, E45, ind i billedet. Hver eneste dag sander trafikken til. Så hvis man vil have vækst uden for Hovedstaden – og hvor det giver allermest mening, skal en udvidelse af E45 prioriteres som det vigtigste infrastrukturelle projekt.

  • En ambitiøs klimaaftale

    I Danmark er vi kommet langt med den grønne omstilling, og vi skal endnu længere. Dog må vi også erkende, at det er umuligt for os at redde hele verden alene. Vi skal derfor sørge for, at vi får Paris-aftalen helt i mål på verdensplan – og det gør vi ikke ved at sætte målsætninger, men ved at gøre det til handling. Vi bliver derfor nødt til at kræve, at verden sætter forpligtende reduktionsmål, som de kan holdes op imod. Vi skal have EU til at forlange, at vi forhandler en ny international aftale på plads, hvor man rent faktisk bliver holdt op imod, hvad man har aftalt. Vi foreslår at aftalen skal indeholde et kriterium om, at alle lande skal bruge 0,5% af deres BNP på grøn innovation/forskning eller grønne investeringer.

  • En international CO 2 -afgift til fordel for forbrugerne

    Den nuværende danske klimakamp er i øjeblikket et symbolpolitisk kapløb om at foreslå det ene planøkonomiske forslag efter det andet, hvor man pletvis beskatter CO 2 -udledningen på tilfældigt udvalgte produkter, hvilket i højere grad giver venstrefløjs-symbolisterne en god følelse i maven, end det reelt vil redde klimaet. Når man spørger de internationale mainstream-økonomer peger de entydigt, og på tværs af politiske skel på, at det mest virkningsfulde og omkostningseffektive redskab for at bekæmpe klimaforandringerne er at indføre en international CO 2 afgift, hvor provenuet bliver betalt tilbage til borgerne. Vi formår hermed at skabe en grøn omstilling, som hverken baserer sig på hule nationale løsninger eller ender med at sende regningen til samfundets i forvejen fattigste medborgere. Således har man internationalt erfaret, at over 90 % af den indkrævede Co2-afgift bliver betalt tilbage til borgerne, og dermed går det ikke til at unødigt polstre statskassen. Derfor går vi i Venstres Ungdom ind for en international CO 2 afgift, som vil erstatte alle nuværende CO 2 afgifter, men samtidig ikke fede statskassen op med særbeskattet provenu, således vi med den økonomiske fagvidenskab i hånden kan tage bugt med klimaproblematikken.

  • Fracking er det nye grønt

    Udbredelsen af fracking som udvindingsmetode af naturgas i USA har skabt en stor industri med mange jobs samtidigt med, at det har nedbragt CO-udligningen kraftigt. Europas grønne politik har til sammenligning kostet enormt mange jobs uden at have haft noget, der minder om samme effekt på klimaet. Fracking er rent og ufarligt, og det kan øge dansk og europæisk velstand markant samtidigt med, at vi kan blive selvforsynde på gas og nedbringe vores CO-udligning. Altså er der kun gode ting ved denne udvindingsmetode, selvom venstreorienterede tosser i SF og Greenpeace spreder udokumenterede påstande om det modsatte. I Venstres Ungdom elsker vi fracking og alt det gode, som det bringer med sig!

  • God økonomi i grøn energi

    Det skal kunne betale sig at investere i grøn energi! Derfor vil vi i venstres ungdom gøre det sådan, at når du selv producerer grøn energi, skal du kunne sælge det til elnettet for samme pris som du køber strøm fra.
    Det vil sige at du som ejer af et solcelle- eller vindmølleanlæg vil få 2,28 kr. pr. kwh. i stedet for de 25 øre. Det lagt sammen med at flere køber elbiler vil sikre vi får grøn transport, fra grøn strøm, til et grønt Danmark.

  • Grøn forskningsfond

    Den eneste måde hvorpå vi kan nå den globale målsætning om at temperaturen max må stige med 1,5 grader celcius inden 2100 er gennem innovation og nye teknologier. Det kræver banebrydende teknologier at reducere den globale udledning mærkbart – og Danmarks bedste måde hvorpå vi kan bidrage, er gennem at supplere verden med hvad vi er bedst til – teknologi og nye løsninger. Vi mener, at en fond på 5,5 mia. kr vil komme langt. Måden hvorpå vi skal finansiere denne fond, er gennem de allerede meget forurenende produktionsformer. I VU går vi ind for at dem der forurener betaler for det de forurener – og derfor mener vi, at den mest liberale løsning er, at de penge som staten tjener på forurenende teknologier gives til grøn forskning.

  • Hæv fartgrænsen for traktorer

    Alle nye traktorer er i stand til at køre 45 km/h. Derfor giver det ingen mening at de kun må køre 30 km/h. Ved at hæve fartgrænsen til de 45 km/h vil trafikken omkring traktorer blive lettet. Landmanden vil kunne komme hurtigere omkring. Desuden er bremserne på traktorer ikke længere en udfordring. Bremserne på traktorer er blevet markant bedre de seneste 30 år. Det vil ikke være en hindring for en traktor at den skal bremse for andre i trafikken. Det vil altså overordnet ikke være problematisk eller til gene for nogen at sætte fartgrænsen for traktorer op.

  • Højresving i udvalgte lyskryds skal være lovligt

    I dag er det i udvalgte kryds lovligt at dreje til højre, også selvom det er rødt. Venstres Ungdom mener, at dette også bør være lovligt for motordrevne køretøjer, selvfølgelig med fortrinsret for køretøjer med grønt lyst.

  • Hvorfor må vi æt smide ajle å a mark?

    Ka’æt pass at vi æt må spræ vor gylle å vor jorde, fra vor overfylt tanke før føst februar på ufrossen jorde? Næj, det ka simpelthen æt pass. Vi har nærm’st æ mulihæd for a kom a me’æt andre steder. Og hvorfor ska’æt omkring a minister fyrst, det ka ta flere u’er…. Kan det passe, at gylle ikke må spredes før første februar, selvom frosten for længst er borte? Det er vi i Venstres Ungdom imod.

  • Ikke flere møginvesteringer

    Letbaner på stribe er gennemgående et helt tåbeligt spild af skatteborgernes penge, og har ikke nogen samfundsøkonomisk berettigelse samtidig med, at der findes mange langt bedre alternativer til disse. Dette spild af borgernes penge mener VU er uansvarligt, og VU mener af den årsag, at større offentlige anlægsprojekter skal kunne forsvares ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv.

  • Ja tak til Tour De France – Transport

    Tour De France skal til Danmark. Det vil være en kæmpe ære og mulighed for Danmark, hvis verdens største cykelløb også kom forbi Danmark. Det vil være med til at udvikle områderne, hvor ruten skal køres, samt det vil være et samlingspunkt for nationen. Vores foreningsliv er unikt i Danmark – og at give det muligheden for at vises frem gennem touren, er en gylden mulighed, som vi ikke skal lade passere.

     

  • Klimakrisen skal løses internationalt

    Når klima-forhippede danske socialister i deres forvildelse foreslår at indføre en dansk afgift på flyrejser, har det den komplet modsatte virkning. Danmark er nemlig en del af EU’s kvotesystem for CO2-udledning, hvor udledningen fra flyrejser er inkluderet. Dermed vil en dansk særafgift på flyrejser gøre vores kvoter for CO2-udledningen til overs og således til rådighed for andre mere CO2-udledende lande og virksomheder – Højere danske flyafgifter vil altså være ensbetydende med bedre velfærd for andre lande. I Venstres Ungdom mener vi derfor, at EU’s kvotesektor bør udvides med flere områder startende med transportsektoren, så vi løser klimaudfordringen gennem internationalt samarbejde i stedet for nationalpolitisk symbolisme.

  • Landbruget skal ikke straffes urimelig hårdt

    Det danske landbrugs økonomi har været trængt I mange år. Det er den desværre stadig for mange landmænd, men erhvervet som helhed har fået det bedre. Derfor er det heller ikke rimeligt, at den fremgang som landbruget oplever nu skal ædes af reguleringsliderlige røde lejesvende, der beskylder et af Danmarks vigtige erhverv for alverdens ulykker. Derfor skal vi i VU stå fast på, at driftige landmænd selv skal være med til at udvikle de løsninger, der er behov for i fremtiden – de skal ikke baseres på gode mavefornemmelser og flotte skåltaler.

  • Liberalisér taxalovgivningen

    VLAK-regeringens ændringer af taxalovgivningen er et skridt i den rigtige retning, men desværre et alt for lille et af slagsens. De gamle, dyre og ineffektive taxaselskaber bliver fortsat beskyttet via lovgivningen, idet man eks. er tvunget til at køre med taxametre og sædefølere i bilerne. Det betyder, at vi holder nye transportløsninger og ny teknologi uden for, hvilket går hårdt udover danske forbrugere, danskearbejdsløse og økonomien i det hele taget. Vi skal droppe beskyttelsen af de gamle vognmænd og i stedet omfavne fremtidens teknologi og arbejdsformer. Derfor mener vi i Venstres Ungdom, at det er tid til at foretage en omfattende liberalisering af taxalovgivningen.

  • Motorvejsring omkring Herning

    Herning mangler lige nu 11 km motorvej henholdsvis nord og syd for Herning. Den sidste udbygning af motorvejen vil ikke blot gøre Herning til den første by i Skandinavien med en motorvejsring, den vil også gøre det meget nemmere at komme fra Holstebro til Aarhus.

  • Nordsøolien – Opret en oliefond

    Danmark har nydt godt af sin nordsøolie. Det er et olie- og gaseventyr, som har skabt arbejdspladser og sikret vores energiuafhængighed. Problemet er dog den måde, som politikerne har formøblet de indtægter, som staten har haft af nordsøolien. I stedet for at fremtidssikre indtægten, er den hvert år havnet direkte på finansloven. Prisen på olie er stærkt svingende, og overskud det ene år kan hurtigt vende til et underskud det næste år, da vi er direkte afhængige af den aktuelle pris på olie. Derfor går Venstres Ungdom ind for at skabe en oliefond, efter norsk model, hvor pengene bliver investeret, så afkastet af denne fond kan sendes videre til statskassen. Dette sikrer en stabil indtægt, der er uafhængig af den direkte oliepris, samt fremtidssikrer de midler, vi måtte få af nordsøolien.

  • Omdømme

    Venstres Ungdoms mener, at der er behov for at tale landbrugserhvervet op. Alt for længe har dyrefanatikere og uvidende veganere siddet på den landbrugspolitiske dagsorden. Der er behov for at gøre op med fordomme om landbruget, tale landbrugserhvervet op og give de danske landmænd mere anerkendelse. Dansk landbrug har i mange år været en vigtig grundsten i vores samfund, og det skal det fortsat være. Derfor skal skræmmebilledet om, at alle landmænd ikke går op i dyrevelfærd, bæredygtighed og udledning ændres. Det gøres bl.a. igennem information og oplysning, så der gøres op med den heksejagt, der i øjeblikket foregår efter danske landmænd. VU opfordrer derfor til, at dansk landbrug får bedre vilkår, mere tillid, og den respekt det fortjener

  • Økologi er ikke en menneskeret

    Økologi er et personligt tilvalg, man gør sig. Derfor skal man selvfølgelig have muligheden for at købe økologisk – men man skal bare selv betale for det. Derfor er vi meget imod, at økologi får statslige subsidieordninger, da de sundhedsmæssige fordele ved økologi stammer mere fra mavefornemmelser end reel forskning.

  • Økologi kan klare sig selv

    Vi har et frit forbrugervalg i Danmark, og det skal der blive ved med at være. Samtidig skal vi også holde fast på, at økologi altså ikke er en menneskeret. Derfor skal vi afskaffe den urimelige ekstra økonomiske støtte, der bliver givet for at producere økologisk. Økologi er et selvstændigt produkt, der selvfølgelig skal kunne klare sig selv.

  • Realistiske Klimamål

    Klimaet er vigtigt, og vi skal gøre enormt meget for at løfte vores del af ansvaret. Dog må vi ikke glemme at have realismen med i klimapolitikken. Derfor skal vi ikke forpligte os på at have reduceret med 70% i 2030, som den nye regering vil forpligte os til. Vi skal satse på at gå efter realistiske mål, så omstillingen ikke skader dansk erhvervsliv, og kræver for omfattende indgriben i helt normale menneskers dagligdag. Derfor skal vi gå efter en gradvis omstilling frem mod CO-neutralitet i 2050, men hvor vores virksomheder og befolkningen kan følge med.

  • Stop Københavns Kommunes krig mod bilister

    Københavns Kommune fører en aggressiv krig mod bilister. Veje lukkes, parkeringspladser nedlægges, og senest vil venstrefløjen i Borgerrepræsentationen hæve prisen på parkeringslicensen med 9900%. Krigen mod bilismen går hårdest ud over børnefamilier, som oftest har brug for en bil for at få hverdagen til at hænge sammen, mens de mere velhavende borgere kan se frem til en nemmere adgang til P-pladser. Venstres Ungdom mener derfor, at den aggressive krig mod bilismen i København bør få en ende.

  • VI VIL HA’ UBER TILBAGE!

    Uber gjorde det uendeligt meget lettere at komme rundt for færre penge. Samtidig forsikrede Uber både sine passagerer og chauffører, og de oplevede forsvindende få klager. De danske politikere skal sige fra overfor taxaindustriens monopol, og kæmpe for initiativer, som Uber, ved at liberalisere taxaloven og skabe ens vilkår for alle udbydere af persontransport.
    Drop det dumme krav om at der skal være sædeføler i bilerne og forældede papirkvitteringer. Folk skal selv have lov til at bestemme hvilket transportmiddel de vil benytte.
    Monopol skaber højere priser og dårlig service, hvorimod fri konkurrence sikrer innovation, lave priser og god service!

Resolutioner – Klima og miljø
Klima-, miljø- og transportordfører
Nicolaj Bender Østergård
42 32 47 56
nicolaj.bender@gmail.com

Bliv aktiv

Bliv aktiv og få en uforpligtende snak med et medlem af Venstres Ungdom som bor nær dig.

Hjem » Det mener vi » Klima, miljø og transport » Resolutioner – Klima og miljø

Venstres Ungdom
Nørre Voldgade 82, 3.-4. sal
1358 København K
Telefon
+45 7023 5151
E-mail
kontakt@vu.dk
  • Om webstedet
  • Webshop
  • Handelsbetingelser
TwitterTwitter
FacebookFacebook
YoutubeYoutube

Webdesign: Muku Media | Moduler er udviklet af VUs webredaktion, heriblandt Christopher Trung

Alt indhold må frit anvendes mod tydelig kildeangivelse - Copyright © 2021

Bliv aktiv

Lad vores lokale VU forening i dit lokalområde kontakte dig, for en uforpligtende introduktion til Venstres Ungdom.

Udfyld formularen til højre med dit fornavn, dit telefonnummer og/eller din e-mail adresse, samt navnet på den by du bor i. Så vil du blive kontaktet inden længe. Vi glæder os til at hilse på dig!