loading
Venstres Ungdom
  • Tilmeld PBS
  • Membersite
  • Kontakt
Venstres Ungdom
  • Nyheder
  • Det mener vi
    • Principprogram og resolutioner
    • Personlig frihed, kultur og religion
    • Udlændinge og integration
    • Social, sundhed og kommunal
    • Skat og finans
    • Arbejdsmarked og erhverv
    • Udenrigs og forsvarspolitik
    • Uddannelse
    • Klima, transport og miljø
    • Retspolitik
    • EU
  • Find din lokalforening
  • Arrangementer
  • Om VU
    • Hvad er VU?
    • Videoer
    • Historie
    • Struktur
    • Udvalg
    • Landsformanden
    • Medlemsblad
  • Bliv medlem
  • Samværspolitik
    • Lederkodeks
    • Opførsel i VU
    • Alkohol-, fest- og kursuspolitik
    • Tillidsvalgte
    • Personsager
    • Sexisme hotline
  • Principprogram og resolutioner
  • Personlig frihed, kultur og religion
    • Principprogram – Kultur
    • Principprogram – Religion
    • Resolutioner
  • Udlændinge- og Integration
    • Principprogram – Udlændinge og integration
    • Resolutioner
  • Social, sundhed og kommunal
    • Principprogram – Sundhed
    • Principprogram – Social
    • Principprogram – Den offentlige struktur
    • Resolutioner
  • Skat og finans
    • Principprogram
    • Resolutioner
  • Arbejdsmarked og erhverv
    • Principprogram – Arbejdsmarked
    • Principprogram – Erhverv
    • Resolutioner
  • Udenrigs og forsvarspolitik
    • Principprogram – Udenrigspolitik
    • Principprogram – Forsvarspolitik
    • Resolutioner
  • Uddannelse
    • Principprogram
    • Resolutioner
  • Klima, miljø og transport
    • Principprogram – Trafik og transport
    • Principprogram – Klima
    • Principprogram – Miljø
    • Resolutioner – Klima og miljø
    • Resolutioner – Transport
  • Retspolitik
    • Principprogram
    • It-politik
    • Resolutioner
  • EU
    • Principprogram
    • Resolutioner

Transportpolitiske resolutioner

En resolution er en politisk erklæring vedtaget på VU’s landsstævne.

  • Bedre og smartere fartkontrol

    Vi har alle prøvet at køre på en lang landevej, hvor der ikke er noget trafik. Her er der alligevel nogen som bliver blitzet, fordi der holder en fotovogn, hvis eneste formål er at tjene penge til staten. I Danmark burde vi lave en bedre fartkontrol, hvor der er mindre fokus på fotovogne, og mere fokus på stærekasser. Disse stærekasser skal opstilles i farlige områder – f.eks. ved skoler, børnehaver eller farlige kryds. Derfor mener VU at der skal være bedre og smartere fartkontrol i Danmark, så der ikke længer er fokus på at tjene penge, men på at man fanger farlige bilister.

  • Broer skal bygges, så det gøres muligt at udbygge

    Infrastrukturen i Danmark fungerer ikke optimalt. Dette kan skyldes mange ting, men en vigtig faktor, som ikke altid tages højde for, er den måde, vi gennemfører politik i Danmark, når det handler om transport. Vi er nødt til at tage højde for udvikling og kigge længere frem end til næste valg. Venstres Ungdom mener, at når der skal bygges nye motorveje, tunneller eller broer, skal man klargøre projektet til at kunne udvides, hvis presset på infrastrukturen vokser i fremtiden. Dette kan gøre processen hurtigere, men også billigere for den danske statskasse.

  • Differentierede fartgrænser skal indføres

    Differentierede fartgrænser er fremtidens smarteste måde at sikre optimal anvendelse og optimering af danskernes tid. Det bør være muligt at hæve fartgrænsen, når der er få biler på vejene – f.eks. om natten – eller omkring et vejarbejde, når der ikke er arbejde på strækningen. Det vil sikre en langt bedre sammenhængskraft og ikke have en væsentlig effekt på antallet af ulykker.

  • E45 skal udbygges med 3 spor mellem Randers og Vejle skal være VU’s højeste prioritet

    I de senere århar Venstres Ungdoms Landsstævne valgt at støtte diverse asfalt-og broprojekter over hele landet. Dette er godt, da investeringer i motorveje er meget tiltrængt herhjemme og vil kunne bidrage til øget vækst i Danmark. Der er dog brug for en prioritering af, hvilke projekter som skal have mest opmærksomhed og først iværksættes. Her kommer produktionsdanmarks hovedåre, E45, ind i billedet. Hver eneste dag sander trafikken til. Så hvis man vil have vækst uden for Hovedstaden – og hvor det giver allermest mening, skal en udvidelse af E45 prioriteres som det vigtigste infrastrukturelle projekt.

  • Hæv fartgrænsen for traktorer

    Alle nye traktorer er i stand til at køre 45 km/h. Derfor giver det ingen mening at de kun må køre 30 km/h. Ved at hæve fartgrænsen til de 45 km/h vil trafikken omkring traktorer blive lettet. Landmanden vil kunne komme hurtigere omkring. Desuden er bremserne på traktorer ikke længere en udfordring. Bremserne på traktorer er blevet markant bedre de seneste 30 år. Det vil ikke være en hindring for en traktor at den skal bremse for andre i trafikken. Det vil altså overordnet ikke være problematisk eller til gene for nogen at sætte fartgrænsen for traktorer op.

  • Højresving i udvalgte lyskryds skal være lovligt

    I dag er det i udvalgte kryds lovligt at dreje til højre, også selvom det er rødt. Venstres Ungdom mener, at dette også bør være lovligt for motordrevne køretøjer, selvfølgelig med fortrinsret for køretøjer med grønt lyst.

  • Ikke flere møginvesteringer

    Letbaner på stribe er gennemgående et helt tåbeligt spild af skatteborgernes penge, og har ikke nogen samfundsøkonomisk berettigelse samtidig med, at der findes mange langt bedre alternativer til disse. Dette spild af borgernes penge mener VU er uansvarligt, og VU mener af den årsag, at større offentlige anlægsprojekter skal kunne forsvares ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv.

  • Ja tak til Tour De France – Transport

    Tour De France skal til Danmark. Det vil være en kæmpe ære og mulighed for Danmark, hvis verdens største cykelløb også kom forbi Danmark. Det vil være med til at udvikle områderne, hvor ruten skal køres, samt det vil være et samlingspunkt for nationen. Vores foreningsliv er unikt i Danmark – og at give det muligheden for at vises frem gennem touren, er en gylden mulighed, som vi ikke skal lade passere.

     

  • Liberalisér taxalovgivningen

    VLAK-regeringens ændringer af taxalovgivningen er et skridt i den rigtige retning, men desværre et alt for lille et af slagsens. De gamle, dyre og ineffektive taxaselskaber bliver fortsat beskyttet via lovgivningen, idet man eks. er tvunget til at køre med taxametre og sædefølere i bilerne. Det betyder, at vi holder nye transportløsninger og ny teknologi uden for, hvilket går hårdt udover danske forbrugere, danskearbejdsløse og økonomien i det hele taget. Vi skal droppe beskyttelsen af de gamle vognmænd og i stedet omfavne fremtidens teknologi og arbejdsformer. Derfor mener vi i Venstres Ungdom, at det er tid til at foretage en omfattende liberalisering af taxalovgivningen.

  • Motorvejsring omkring Herning

    Herning mangler lige nu 11 km motorvej henholdsvis nord og syd for Herning. Den sidste udbygning af motorvejen vil ikke blot gøre Herning til den første by i Skandinavien med en motorvejsring, den vil også gøre det meget nemmere at komme fra Holstebro til Aarhus.

  • Stop Københavns Kommunes krig mod bilister

    Københavns Kommune fører en aggressiv krig mod bilister. Veje lukkes, parkeringspladser nedlægges, og senest vil venstrefløjen i Borgerrepræsentationen hæve prisen på parkeringslicensen med 9900%. Krigen mod bilismen går hårdest ud over børnefamilier, som oftest har brug for en bil for at få hverdagen til at hænge sammen, mens de mere velhavende borgere kan se frem til en nemmere adgang til P-pladser. Venstres Ungdom mener derfor, at den aggressive krig mod bilismen i København bør få en ende.

  • VI VIL HA’ UBER TILBAGE!

    Uber gjorde det uendeligt meget lettere at komme rundt for færre penge. Samtidig forsikrede Uber både sine passagerer og chauffører, og de oplevede forsvindende få klager. De danske politikere skal sige fra overfor taxaindustriens monopol, og kæmpe for initiativer, som Uber, ved at liberalisere taxaloven og skabe ens vilkår for alle udbydere af persontransport.
    Drop det dumme krav om at der skal være sædeføler i bilerne og forældede papirkvitteringer. Folk skal selv have lov til at bestemme hvilket transportmiddel de vil benytte.
    Monopol skaber højere priser og dårlig service, hvorimod fri konkurrence sikrer innovation, lave priser og god service!

Resolutioner – Transport
Klima-, miljø- og transportordfører
Nicolaj Bender Østergård
42 32 47 56
nicolaj.bender@gmail.com

Bliv aktiv

Bliv aktiv og få en uforpligtende snak med et medlem af Venstres Ungdom som bor nær dig.

Hjem » Det mener vi » Klima, miljø og transport » Resolutioner – Transport

Venstres Ungdom
Nørre Voldgade 82, 3.-4. sal
1358 København K
Telefon
+45 7023 5151
E-mail
kontakt@vu.dk
  • Om webstedet
  • Webshop
  • Handelsbetingelser
TwitterTwitter
FacebookFacebook
YoutubeYoutube

Webdesign: Muku Media | Moduler er udviklet af VUs webredaktion, heriblandt Christopher Trung

Alt indhold må frit anvendes mod tydelig kildeangivelse - Copyright © 2021

Bliv aktiv

Lad vores lokale VU forening i dit lokalområde kontakte dig, for en uforpligtende introduktion til Venstres Ungdom.

Udfyld formularen til højre med dit fornavn, dit telefonnummer og/eller din e-mail adresse, samt navnet på den by du bor i. Så vil du blive kontaktet inden længe. Vi glæder os til at hilse på dig!